fredag 27 november 2009

Fredag igen...

Sitter här och äter frukost.
Har precis vart ute med Pontus.
Han behövde ut igen.
Lös i magen. :/
Kollar i VF och läser en artikel om att Karlstads kommun drar ner på personal på vårdboendet Fryken.
Det jag kom komma fram till är att de kommer få det som vi har det på mitt jobb.
De har 11 boende. Vi har 10.
De är 3 personal på morgonen. Vi är 2.
De är 2 personal på kvällen. Vi är 2.
De handlar maten själva till de boende. Vi får det från samhall.
Skulle va skoj att se hur deras schema är. :)
Jag tror de har personal som är anställda 100%.
Vi har ingen 100%are.
I artikeln så klagar personalen på att de fått 5 dubbelturer.
Det har vi haft länge kan jag säga.
Och på facket är de skeptiska till förändringarna som kommunen gör.
Arbetsmiljön är uppåt väggarna. Det här är en fara för säkerheten och tryggheten i vården. Personalen anstränger sej till sitt yttersta för att få det att fungera. De blir utnyttjade.
Så där säger ombudsmannen Inga-Maj Thyberg till VF.
Det är aldrig någon från facket som sagt någe att vi sliter häcken av oss.
Men jag vet att vi på Sveagatan vån 3 gör ett bra jobb.
Det är ingen av våra boenden som far illa.
Men det är svårt att hinna med allt som man skulle vilja.
Jag tycker att det är tragisk att kommunen "säljer" ut sina gamla.
Varför kommunen gör så här med vårdboendet Fryken måste ju va att de inte lyckades "sälja" det till något privat företag som la ett tillräckligt lågt pris på boendet.
Kommunen ansåg sej väl kunna driva det lika billigt med att dra ner på personalen.
Fryken och ett boende som heter Gunnern låg ute till "försäljning" för ett tag sedan.
Nog om kommunens besparningar. :)
För min del idag så blir det till att dra mej tillbaka till Karlstad.
Måste hem och fixa lite innan jag börjar jobba.
Jag måste fixa kläder tills ikväll då vi ska ut och käka med jobbet.
Det blir lite stress när jag slutar vid 20 men det ska nog gå bra.
Tur jag inte behöver smika mej och sånt som tar en massa tid. :)
20.30 ska jag va nere på stan. Då ska vi va vid Café Artist.
Men jag ska nog hinna.
De brukar va väldigt god mat där och hoppas det är även så ikväll också. :)
Ha nu en riktigt bra fredag...
// Per

Inga kommentarer: